ialah perihal cara berfikir sejarah. Dalam potongan ini siswa dituntut untuk memahami pengertian sejarah dan konsep-konsep dasar yang berlaku didalamnya. Sejarah bukan hanya berkisah perihal masa kemudian namun juga dapat menjadi pedoman dasar kehidupan di masa depan. Berikut rangkuman singkatnya.
1. Sejarah berasal dari bahasa arab syajaratun yang artinya pohon
2. Sejarah ialah ilmu pengetahuan yang mempelajari segala insiden atau insiden penting yang telah terjadi di masa lampau dalam kehidupan manusia
3. Unsur kajian sejarah ialah ruang, waktu dan manusia.
4. Cara berfikir kronologis ialah berfikir secara runtut, teratur dan berkesinambungan.
5. Cara berfikir diakronik ialah berfikir tidak secara runtut atau pembatasan waktu.
6. Kronologi ialah ilmu perihal waktu yang menjadi ilmu bantu sejarah dalam menyusun insiden atau insiden sesuai urutan waktu terjadinya.
Contoh kronologi hidup |
8. Kronik merupakan catatan perjalanan yang ditulis musafir, pendeta dan pujangga di masa lalu.
9. Kajian sejarah sinkronik ialah mempelajari insiden sejarah dengan segala aspeknya pada masa atau waktu tertentu dengan lebih mendalam.
10. Sinkronik dalam sejarah ialah kajian yang lebih menitikberatkan untuk meneliti gejala-gejala yang meluas dari sebuah insiden namun dengan waktu terbatas.
11. Carara berfikir sinkronik mengajarkan kita supaya lebih teliti mengamati tanda-tanda atau fenomena yang terjadi terhadap insiden atau insiden di waktu tertentu.
12. Perubahan dalam sejarah ialah insiden atau insiden yang menciptakan perbedaan dan dapat terjadi cepat atau lambat. Perubahan secara cepat dinamakan revolusi dan perubahan secara lambat dinamakan evolusi.
13. Keberlanjutan ialah keadaan yang telah berlangsung lama.
Itulah rangkuman materi perihal konsep dan cara berfikir sejarah. Kaprikornus sejarah intinya berkisah perihal masa kemudian dan dapat memprediksi masa depan. Jangan hingga sejarah kelam terulang kembali di masa depan dan sejarah yang baik harus dipertahankan dan ditingkatkan di masa depan. Sumber http://www.gurugeografi.id
No comments:
Post a Comment